Tips i prosessen
Her er noen råd til deg som ønsker eller vurderer å bytte jobb.
Hva er din underliggende motivasjon?
Ønsker du læring, innflytelse, selvstendighet, eller søker du makt? Er du komfortabel med å bestemme, og hvorfor? Er evnen til å beslutte og bestemme en gave eller belastning for deg? Er tanken på å bli rik og vellykket et sterkt motiv? Liker du egentlig lederskapet?
Sørg for støtte i familien
Både ekteskap og arbeidsforhold kan ødelegges hvis en av partene ikke har tilstrekkelig støtte for sitt valg. Dersom du har problemer i ekteskapet og ønsker å redde dette, anbefaler vi ikke å gjøre et jobbskifte parallelt. Det kreves som regel stor arbeidskapasitet de første 6-12 månedene av et arbeidsforhold. De færreste stillinger er så spennende at det er verdt å miste familien sin for dem.
Hvilken sjef ønsker du deg?
Ofte er det relevant å gå på jakt etter en bestemt sjefstype eller person, fremfor å lete etter en konkret bedrift. Noen mennesker har mer å tilby sine medmennesker, og noen ledere utvikler talenter i større grad enn andre. Dårlige overordnede vil ikke gjøre deg bedre.
Gjensidig forpliktelse
Det er ikke bare bedriften som velger deg, men også du som velger bedriften. Hvis balansen mellom dine mål og bedriftens misjon er god, og forventningene deres stemmer overens, er dette et godt grunnlag for arbeidsforholdet.
Ikke ta ting personlig
Et avslag er et avslag. Det betyr ikke at du er ukvalifisert, men at det er andre kandidater som ble foretrukket av klienten i denne jobben.
Prøv å lære av en prosess
En hodejeger møter mange kandidater, og kan ha gode forslag til deg med henblikk på fremtidige intervjusituasjoner. Kroppsspråk er viktig, og disposisjon av tid og en flytende dialog vesentlig for å få en god samtale. Vær bevisst på om du har uvaner som kommer til syne i pressede situasjoner.
Unyttige stalltips til kandidater
Bøker om jobbsøking forteller ofte hvordan en søker bør kle seg på et jobbintervju, hvordan en CV skal settes opp og hva som er "riktig" å si på intervjuet. Uniformeres søkerne går mangfoldet tapt, og det blir enda vanskeligere å skille seg ut fra mengden. Hensikten er jo nettopp at du skal være deg selv, for at klienten skal kunne treffe en riktig beslutning.